Najtrudniejsze w przygotowaniu prezentacji do zaplanowanie fabuły. Jak można zatem nadać fabułę naszej prezentacji? Co to jest reguła piramidy?
Na studiach uczyli nas tradycyjnego toku naukowego. Pokaż tło, przedstaw alternatywne spojrzenia, opisz swoje badania i przedstaw swoje wnioski. I taki tok narracji zostawiamy na potrzeby nauki. W biznesie nie można tyle czekać na wnioski. Prezentacja powinna stosować regułę piramidy, która oznacza, że główne przesłanie jest na samym początku, czyli na pierwszym slajdzie. Dzięki temu pozwalasz odbiorcy od razu sobie odpowiedzieć, czy to, co chcesz powiedzieć, go interesuje i powinien poświęcić swój czas na ciąg dalszy. A jeśli cię dalej słucha lub dalej czyta twoje slajdy lub słucha twojej prezentacji ustnej, to takie podejście ułatwia tobie przekazanie treści i kontekstu, zapewnia że stwierdzenia będą brzmieć przekonująco, a także gwarantuje większą elastyczność, gdyż pozwala dopasowywać się do słuchaczy już w trakcie przedstawiania prezentacji. Nie masz też problemu, gdy nagle okaż esię, że skrócili przyznany ci czas na prezentację – bo to co ważne, już powiedziałeś.
Wiem, że proponowane podejście zmienia typowy sposób patrzenia na slajdy. Często na szkoleniach spotykałem się z prezentacjami w tradycyjnym ujęciu, omawiającymi różne aspekty tematu, by na końcu odnaleźć podsumowanie. Czasem nawet podsumowanie w ogóle nie odnosiło się do tego, co było pokazane wcześniej. Jakby autor w toku prac nad prezentacją dopiero dochodził do właściwych wniosków, które ujął na zakończenie. Jeśli i tobie się coś takiego zdarzało, to mam dla ciebie radę – daj podsumowanie na początek i wokół podsumowania zrób nową prezentację. W biznesie decydenci zazwyczaj mają za mało czasu. Ty jako pracownik lub menedżer niższego szczebla masz im pomóc w podejmowaniu decyzji, a nie utrudniać. Powiedz im od razu, do czego zmierzasz – wtedy będą chętniej słuchali uzasadnienia.